skip to Main Content

Edició:
2019

AMPA que el presenta:
AMPA Escola Alfred Mata

Població:
Puig-Reig

Modalitat:
Transformem la societat

Breu descripció del projecte:

El projecte “amb caliu, de l’hospital a l’aula” és un projecte que va néixer a conseqüència de la detecció d’una malaltia d’una alumna de 2n de cicle inicial de la nostra escola. A aquesta alumna se li va detectar una leucèmia durant l’estiu del 2017. Tan bon punt va començar el curs, la família es va posar en contacte amb la tutora del grup i, conjuntament, van creure en la necessitat de crear una metodologia d’aprenentatge personalitzada que permetés a l’alumna mantenir el vincle amb els seus companys de classe i poder seguir treballant per assolir les competències d’aquest cicle. Aquesta alumna havia de sotmetre’s a un tractament intens de gairebé dos anys de durada, període el qual li era impossible assistir a l’escola.
Des de l’AMPA de l’Escola Alfred Mata es van instal·lar unes càmeres a la classe de 2n de manera que des de l’aula els companys i la nena es podien comunicar diàriament per Skype. Aquest sistema va permetre que l’alumna poder seguir les classes des de la sala d’espera de l’hospital, des del llit quan estava més cansada o des de qualsevol lloc on es trobava. Així que tutora, mestres i companys podien compartir amb l’alumna el seu dia a dia. Concretament es van instal·lar dues càmeres, una que tenia la perspectiva de tota l’aula i una altra que es podia col·locar al lloc necessari segons l’activitat que es realitzava.
A part de totes les activitats diàries que s’han portat a terme mitjançant aquest sistema de comunicació, l’AMPA de l’escola ha col·laborat en activitats solidàries per tal d’aconseguir recaptar fons per a la construcció de l’Hospital Oncològic Infantil de Sant Joan de Déu de Barcelona (venda de candeles, xocolatada solidària, creació d’una auca solidària a nivell municipal i d’un escape room on els valors solidaris formaven part de la història, venda d’un conte redactat pels alumnes de 2n on ells van escollir els protagonistes i van fer el relat amb l’ajuda de dos professionals, etc).

Pressupost:

600 euros

Obstacles a vèncer:

Que durant més d’un any l’alumna no podia viure a la seva residència habitual i anar a l’escola amb normalitat.

Col·laboradors:

Direcció, Professorat, Famílies, Infants i joves, Entitats locals, Administració pública

Delegació:

Berguedà

Paraules Clau:

Metodologia inclusiva
Treball en equip
Educació emocional
Gran repte
Generositat
Vincle entre alumnes
Aprenentatge vivencial i significatiu
Globalització dels aprenentatges
Gratificació

Nivell Educatiu:

Primària

Valors clau:

Solidaritat
Cooperació
Empatia
Compromís
Emocions
Comunicació
Il·lusió
Coneixement
Responsabilitat

Materials necessaris:

– Càmeres a l’aula.
– Tableta mòbil.
– Dades WiFi.
– Material necessari per a realitzar activitats solidàries (conte, auca, escape room, xocolatada solidària, carnestoltes ambientat amb els curapupes, etc.).

Necessitats atesses:

– Inclusió de l’alumna a l’aula a distància.
– Enriquir el vincle entre els companys de classe.
– Educar emocionalment i en valors els alumnes de l’escola.
– Realitzar accions solidàries per recaptar fons per a la construcció de l’Hospital Oncològic Infantil de Sant Joan de Déu de Barcelona.
– Col·laborar juntament amb tota la comunitat educativa i entitats municipals per aconseguir un objectiu comú (fer xarxa i sumar).

Persones necessàries:

– Tutora de grup de 2n i claustre de l’escola.
– Tècnic informàtic.
– Guionista i dibuixant professionals per dissenyar el conte de 2n.
– Voluntaris i membres de l’AMPA per coordinar i muntar les activitats solidàries.

Objectius:

– Fer efectiva la inclusió a l’aula d’una nena de l’escola que passava per una malaltia de tractament llarg i intensiu.
– Organitzar campanyes solidàries per recaptar fons per a la construcció de l’Hospital Oncològic Infantil de Sant Joan de Déu de Barcelona.
– Educar als alumnes en els valors de la solidaritat i compromís social, així com aprendre a gestionar les seves emocions.

Període d’execució:

01/09/2017 a 30/06/2018

Destinataris:

El repte anava dirigit des del principi a ajudar i donar suport a l’escola i en particular a la classe de 2n per fer front a una realitat que els hi tocava viure. El projecte tenia com a objectiu principal aplicar una metodologia a l’aula que permetés una inclusió a distància de l’alumna afectada i que facilités mantenir el vincle entre ella i els seus companys de classe. La instal·lació de les càmeres i les activitats realitzades gràcies a aquesta comunicació a distància amb l’alumna, ha permès que tan ella com els seus companys hagin après uns valors que només s’aconsegueixen vivint junts totes les fases de la malaltia. A més, l’ús d’una tableta mòbil per part de la tutora també va permetre a l’alumna anar-se connectant amb els seus companys quan es realitzaven festes a l’escola o quan es feien sortides de grup.

DADES PERSONA DE CONTACTE:

AMPA:
AMPA Escola Alfred Mata

Correu electrònic de contacte:
{mail}

AMB CALIU, DE L’HOSPITAL A L’AULA
Back To Top