skip to Main Content

Edició:
2019

AMPA que el presenta:
AMPA Mare de Déu de l’Horta

Població:
Ivars Urgell

Modalitat:
Fem xarxa per la qualitat educativa

Breu descripció del projecte:

El projecte que presentem aquest any està englobat dins d’un projecte Plurianual d’educació ambiental inicat al 2015 i amb la intenció de continuar-lo.
Tenim un espai natural molt proper, l’estany d’Ivars, amb una gran diversitat que ens dona moltes possibilitats d’aprenentatge.
Va començar durant el curs 2015-16 que es va fer una plantada d’arbres a l’estany, on cada nen de l’escola va plantar un arbre, concretament un tamariu. De manera que després durant uns mesos se’n podia responsabilitzar de regar-lo i mantenir-lo. Durant el curs 2016-17, els alumnes van participar en l’anellament de polls de cigonyes de l’estany d’Ivars i Vila-sana. Vam treballar la biologia d’aquesta espècie i la importància de la seva conservació. L’Ampa d’Ivars va assumir el cost del taller importat per l’ornitòleg.
-Curs 2017-2018 Dins del projecte “protegim el que estimem”, l’objectiu d’aquest any ha estat conèixer l’òliba, que durant el 2018 va ser considera “Au de l’any” per Seo Bird Life. Es va fer una activitat sobre la conservació de l’òliba a l’estany d’Ivars i Vila-sana, consistent amb un taller de construcció de caixes niu específiques d’aquesta au, un taller d’anàlisi d’egagròpiles (regurgitacions de restes d’aliment,estan formades sobretot per restes d’ossos i pels que convenientment destriats amb unes pinces i material específ ,permeten obtenir informació indirecta sobre quines especies de petits mamífers viuen en un territori ) i un alliberament davant de cal Sinén( edifici a l’estany) d’un ocell recuperat al centre de fauna de Vallcalent, a través dels Agents Rurals . Abans de l’alliberament els nens van poder escoltar i preguntar als agents rurals detalls sobre aquesta espècie, què li havia passat i quina recuperació havia fet, així com veure de primera mà el moment especial de tornar al medi.
Es preveu donar continuïtat a l’activitat (Curs 2018-2019) de l’òliba amb una segona fase que consistirà en què els nens i nenes facin hacking de polls d’òliba.

Pressupost:

En aquesta tercera edició vam invertir 296.56 euros, bàsicament per la compra de les caixes nius i del ornitòleg que va fer els tallers.

Obstacles a vèncer:

El principal obstacle es a vegades intentar coordinar els horaris escola i tallers externs en aquest cas. Ja que ens agradaria que no quedes reduït a un dia i que poguéssim disposar de més temps. L’altre obstacle, en ocasions és l’econòmic, ja que les ampes tenim el recursos molt limitats.

Col·laboradors:

Direcció, Professorat, Famílies, Infants i joves, Entitats locals, Administració pública

Delegació:

Pla Urgell

Paraules Clau:

Sostenibilitat
Consciència holística
Respecte en sentit ampli (entorn, diversitat , amics….)
Aprenentatge significatiu
Treball en equip
Compromís

Nivell Educatiu:

Infantil, primària, secundària

Valors clau:

Educació ambiental per la sostenibilitat.
Activitats que despertin un sentit de responsabilitat i solidaritat amb les problemàtiques ambientals que ens afecten.
La diversitat en sentit ampli, nosaltres portem uns anys treballant la diversitat de la fauna i flora, però aquesta diversitat la podem extrapolar a la diversitat que trobem a l’escola, en les famílies o a nivell individual.
Totes les activitats pretenen fomentar el treball en equip, a través dels tallers que s’han preparat.
D’una altra banda, un valor clau que es treballa en aquesta activitat és el de compartir. Compartir una estona junts, compartir una aventura, una experiència, un record. Compartir rialles i emocions tot respectant la diversitat de la gent que hi participa. Compartir el temps junts ens portarà a assolir el valor de l’amistat.
Finalment, i per nosaltres molt important treballar una visió holística (Els ocells només poden viure quan les condicions ambientals els resulten apropiades, de tal manera que si els estudiem adequadament podem extreure’n informació molt rellevant sobre el medi ambient). Cada acte que fem afecta al tot.

Materials necessaris:

Construcció de caixes niu per a òlibes
Bisturís i pinces
Una òliba

Necessitats atesses:

Aquest projecte dona resposta a la necessitat de treballar l’educació ambiental.
Que estigui basada en situacions properes i reals, de les quals es pugui fer un aprenentatge significatiu.
La situació en què es troba el planeta, necessita de la nostra mirada holística, que ens faci veure que tot afecta a tot, els ocells que tenim a l’estany són uns bioindicadors del que està passant en el nostre entorn.

Persones necessàries:

Els mestres de l’escola
Representant de l’Ampa
Ornitòleg
Agents rurals

Objectius:

Increment de la qualitat educativa, centrant-nos el l’educació ambiental.
Per tant l’objectiu d’aquesta activitat és apropar als infants un millor coneixement del seu entorn, en aquest cas de l’estany d’Ivars i de la seva fauna i flora.
Per estimar primer hem de conèixer,
Tenim un objectiu d’estima a a l’ entorn, per a protegir de forma permanent la natura.
D’aquí surt el nom del nostre projecte, Protegim el que estimem.

Període d’execució:

17/05/2018

Destinataris:

L’activitat es va fer al llarg d’un matí a l’entorn de l’estany d’’Ivars i Vila-sana, el dia 17 de maig i varen participar tots els alumnes de l’escola des de P3 a 6è, treballant per grups i adaptant les activitats a les diferents edats.

DADES PERSONA DE CONTACTE:

AMPA:
AMPA Mare de Déu de l’Horta

Correu electrònic de contacte:
{mail}

PROTEGIM EL QUE ESTIMEM
Back To Top